رفتن به محتوای اصلی
۶۶۹۳۹۴۴۰-۶۶۹۰۳۴۳۳ (۹۸۲۱+)
راه آهن کشش

مطالعه میدانی بمنظور بررسی اثرات روانکاری بر کنترل سايش فلنج چرخ های لکوموتیو شش محوره DF8BI

مهدی ملاسلمانی۱، محمدعلی رضوانی۲، حسین شاهوردی۳

۱کارشناس ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشکده مهندسی مکانیک و هوافضا، تهران، ایران؛  mm.salmani@yahoo.com

۲استادیار، دانشکده مهندسی راه آهن دانشگاه علم و صنعت ایران؛ rezvani@mail.iust.ac.ir

۳ استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشکده مهندسی مکانیک و هوافضا، تهران، ایران ؛ d.shahverdi@gmail.com

 

چکيده

هندسه چرخ یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیر گذار در هدایت حرکت ناوگان ريلی و پيشگيری از بروز خطر خروج از خط وسایل نقلیه ریلی است. در صورت بالا بودن میزان سایش چرخ احتمال خروج از خط ماشین ریلی افزایش یافته و ایمنی سیر به خطر می‌افتد. ضخامت پروفیل یکی از موارد تأثیر گذار بر هندسه چرخ می‌باشد. به منظور کنترل نرخ سایش چرخ در لکوموتیوها معمولاً از سیستم روانکاری فلنج استفاده می‌نمایند که متأسفانه در ناوگان حمل و نقل ریلی ایران کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. در این تحقیق رفتار سایشی چرخ‌های لکوموتیو ۶ محوره مدل DF8Bi ساخت کشور چین با استفاده از اندازه‌برداری میدانی مورد بررسی قرار گرفته است. در این لکوموتیو محورهای ۱ و ۳ هر بوژی مجهز به سامانه روانکاری فلنج است. هرچند که محور ۲ اين بوژی ها فاقد روانکار می‌باشد. اندازه‌گیری‌ها نشان می‌دهد بعد از پیمایش ۹۶۵۰۰ کیلومتر، میزان سایش در محورهای ۱ و ۳ که دارای سیستم روانکاری می‌باشند ۲٫۶ میلی‌متر کمتر از محور ۲ که فاقد روانکار فلنج است، می‌باشد. در نتیجه استفاده از روانکار باعث سایش کمتر چرخ، بازدهی بیشتر آن، به تأخير انداختن زمان تراش چرخ و در نهایت سیر ایمن ماشین ریلی خواهد شد. نتايج اين پژوهش می‌تواند در قالب دستاوردهای علمی، در دستورالعمل‌های نگهداری و تعمير ناوگان ريلی کشور مورد استفاه قرار گيرد. همچنين راهکارهايي برای افزايش ايمنی سير و حرکت قطار در ارتباط با پروفيل چرخ ها آن ارائه می‌شود.

کلمات کليدی: ایمنی سیر، روانکاری فلنج چرخ، رفتار سایشی، لکوموتیو

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برگشت به بالا