هندسه چرخ یکی از مهمترین عوامل تأثیر گذار در هدایت حرکت ناوگان ريلی و پيشگيری از بروز خطر خروج از خط وسایل نقلیه ریلی است. در صورت بالا بودن میزان سایش چرخ احتمال خروج از خط ماشین ریلی افزایش یافته و ایمنی سیر به خطر میافتد. ضخامت پروفیل یکی از موارد تأثیر گذار بر هندسه چرخ میباشد. به منظور کنترل نرخ سایش چرخ در لکوموتیوها معمولاً از سیستم روانکاری فلنج استفاده مینمایند که متأسفانه در ناوگان حمل و نقل ریلی ایران کمتر مورد توجه قرار میگیرد. در این تحقیق رفتار سایشی چرخهای لکوموتیو 6 محوره مدل DF8Bi ساخت کشور چین با استفاده از اندازهبرداری میدانی مورد بررسی قرار گرفته است.
بررسی مجاز بودن یا نبودن جوشکاری روی میل لنگ موتورهای سنگین
فاز ۱
روشهای نگهداری و انواع تنشهای وارده به میللنگ
(موتور لکوموتیو – ۵۰۰۰ hp)
۱ روشهای نگهداری و انواع تنشهای وارده به میللنگ
مقدمه
يکي از مهمترين، گرانقيمتترين و پيچيدهترين قطعات مكانيكي موتور از نظر طراحي، ساخت و تحليل ميللنگ ميباشد. این محور تحت تنشهای پیچشی و برشی، فشار، سایش و حرارت قرار دارد و در چنین شرایطی گشتاور موتور را منتقل مینماید. میللنگها را از آلیاژهای فولاد با منگنز، وانادیوم، کرم، مولیبدن و یا منیزیم تولید میکنند. روش تولید میللنگ بیشتر به صورت ریختهگری است. اما میللنگ را به روش آهنگری نیز میسازند.
در بخش اول به آشنایی این قطعه پرداخته میشود که شامل مواد، روشهای ساخت و روشهای بهسازی سطوح پرداخته میشود.
بخش دوم به “روشهای نگهداری [simple_tooltip content=’میل لنگ نام یک قطعه است’] میل لنگ [/simple_tooltip] برای افزایش عمر” میپردازد. در این بخش روشهایی بررسی میشود که کمک میکند عمر قطعه و در نتیجه ضریب اطمینان عملکرد موتور افزایش یابد. این روشها ممکن است در زمانهای ساخت، انبارش، نصب، راهاندازی موتور، عملکرد عمومی موتور و دوره تعمیرات، کاربرد داشته باشند.بخش سوم به صورت مختصر “انواع تنشهای وارده به میللنگ” را به صورت مختصر بررسی میکند.
در بخش چهارم “معرفی فرایندهای مجاز جوشکاری برای مرمت میللنگها” توضیح و تفسیر شده است. روشهایی در این بخش ارائه شده است که امروزه به صورت عملی، برای بازسازی میللنگ مورد استفاده قرار میگیرند.
برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است